fredag den 5. december 2014

Åse Eg Jørgensen -en bibliografi


Mathias Kokholm og Lasse Krog Møller, red.:
Den store nordiske registrant over kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager:
Åse Eg Jørgensen – en bibliografi 


190 s. ill. s/h.
2014

125,00


Med denne anden udgivelse i serien med den mundrette titel Den store nordiske registrant over kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager er vi nået til kunstneren Åse Eg Jørgensens konsekvente arbejde med bøger og særskilt kunstnerbøgerne, som er denne series anliggende. Kunstnerbogens væsen og arbejdet med den er ofte ydmygt og uspektakulært, funderet i alternativ økonomi og langsommelighed. Det kræver en særlig stædighed og insisteren at arbejde så konsekvent med bogen som struktur, medium og objekt, som Åse Eg Jørgensen har gjort det i godt og vel 30 år. 

Som grafiker og bogtilrettelægger kender man måske Jørgensen som redaktør af tidsskriftet Pist Protta (s. m. Jesper Fabricius og Jesper Rasmussen) siden 1981, fra utallige kunstbøger, udstillingskataloger og senest en lang række tilrettelagte titler for Forlaget Vandkunsten. For nærværende series vedkommende koncentrerer vi os imidlertid om de selvstændige og distribuerbare kunstnerbøger. 



* * * 

Den store nordiske registrant over kunstnerbøger og andre kunstrelaterede trykte sager: Åse Eg Jørgensen – en bibliografi 

Udkommer d. 10. december og lanceres med udstilling og samtale med Åse Eg Jørgensen og redaktørerne Lasse Krog Møller og Mathias Kokholm i forbindelse med julebazaren Antipyrine Christmas d. 10. december kl. 17:00–21:00 i Kunsthal Aarhus.